Alla inlägg den 21 maj 2008

Av Maria - 21 maj 2008 20:49

Alla har vi någon pryl som vi värdesätter lite högre än våra andra prylar som ligger och skräpar i skåp och lådor. Saker som vi känner uppriktig sorg över om de går sönder eller kommer bort, och blotta tanken att låna ut dessa till någon icke värdig får oss att kallsvettas och se i dimmor. Jag har tre sådana prylar som kvalat in på listan och en stark utmanare. Låt mig börja från botten:


Plats 3- Min Marmot regnjacka. Den är snygg, den är sportig, den är grymt funktionell, den andas och det är... ja just det, en regnjacka. Vilket betyder att jag kan vara ute i regnet utan bli blöt.


Plats 2- Min mp3-spelare. Den är rosa metallic, den är snygg, den är sportig och den gör mig glad. Visst, lyssna på naturen, det är nog så gott men oräkneliga är de antal gånger som musiken lyft mig fram på stigen. För att inte tala om alla sköna radiopratare som gör mig sällskap långt ut i skogarna.


Plats 1- Mina Asics DS Trainer. Dessa underbara skor som nästan ger mig rysningar då jag sticker ner fötterna i dem. Sitter som en handske på foten. Skulle kunna döda för dem.


Och så kommer vi till utmanaren!

Nämligen min nya MTB som jag köpt av en vän till en vän. Ny och ny, det var visserligen ett par månader sedan jag köpte den nu men vi hade en lång period då vi lärt känna varandra. Man kan säga att vår relation har fått mogna långsamt, från att gå ner med jämna mellanrum till källaren och bara se på den, till att känna lite på bromsarna, fingra på växlarna och nu slutligen ta ut den på lite turer på väl utvalda skogsstigar. Och relationen djupnar. Det är så himla kul om man hittar en bra stig, man tar sig fram på ställen man först inte trodde man skulle klara. Det handlar om att tro att det går och trampa på lite extra istället för att vara försiktig och mestrampa.  Fast det händer att självförtroendet sviktar i sista stund, man satsar allt och trampar på för att sedan få kalla fötter, ångrar sig och tvärbromsar så man liksom kör rakt in i den där roten istället för över den. En sådan manöver ger en slags katapult-effekt vilket i sin tur resulterar i en framåtvolt solo. Så visst finns det saker att jobba på i vår relation, men jag känner att jag är på god väg att ta även min cykel till mitt hjärta.

Ovido - Quiz & Flashcards