Alla inlägg den 25 maj 2008

Av Maria - 25 maj 2008 14:48

Jaha, då har man alltså gått sin första golfrunda. 6-håls pay and play i Rotebro. Till alla er som funderat på att börja med golf: Gör inte det.

Till alla er vars klubbor samlar damm i garaget: Jag förstår er

Till alla er som njuter av att regelbundet idka denna sport, som jagar poäng och sänker handikapp:  Jag bugar och niger. Djupt. Full av beundran.


Det går inte bra. Det går inte ens framåt. När jag för typ 50:e gånger kör klubban rakt ner i daggmaskarnas vardagsrum ca en halvmeter framför bollen som ligger kvar och flinar tänker jag trotsigt, att jag ska minsann ut och springa i skogen när jag kommer hem! Intressant är att det verkligen dök upp som en trotsig tanke, som en slags hämnd på golfen. Som om den bryr sig? Nåja, utan att tänka så mycket mer på det där med träningsvila och formtoppning gav jag mig i allafall ut på en runda senare.  Och så underbart.


För dig som inte märkt att Liljekonvaljerna blommar, spring ut i skogen! LUKTA dig fram. Och på vägen dit, varför inte välja de solvarma barrklädda småstigarna? KÄNN annat än asfalt under fötterna. Stäng av musiken och plocka ur hörlurarna ur öronen en stund. LYSSNA på fåglarna. Se dig omkring. Se blommorna, se träden, se stenen, se vattnet. SE tavlan du står i. Få se, vad har vi kvar? Just det ja. Okej vi gör såhär: sista kilometern, spring utav helvete så fort du bara kan. Uppmärksamma blodSMAKEN i munnen!

Av Maria - 25 maj 2008 06:55

Jag gick in i den här helgen med en uppriktig tro på att jag skulle njuta av löpvilan. Av att strosa runt i lägenheten och plocka med lite grejer, ligga i nya soffan och läsa, ta en promenad i parken. Kanske till och med försöka mig på en sovmorgon.


Det började bra, förmiddagen igår fortlöp enligt planerna. Men sådana är förmiddagarna för mig, de kräver inte mkt utan det är en glädje i sig att bara vara. Värre blir det efter lunch.. nu verkade det som även den kritiska eftermiddagsstunden skulle lösa sig då B ringde och frågade om vi skulle med till Ängsjö och sparka boll? Givet, en stund i solen en vacker vårdag.


Kl 16 var vi hemma igen. kl 20.30 hade vi bokat bord inne i stan för middag. Jag var dåsig efter solen men ändå sådär oskönt rastlös. Tog en lång dusch, hjälpte för stunden. Låg och kollade lite på friidrott. Avundades dem, de som sprang. Sa till J "Jag tar en promenad i parken". Stoppade mp3-spelaren i fickan, tog på mig löpardojjorna (kanske var det redan här det spårade ur, brukar aldrig promenera i löpardojjorna annars) och gick ut på baksidan. Strosade iväg i min vanliga strosar-fart, blev väl omgliden av en och annan snigel på vägen. Fick syn på en sån där power-walkare som går med sån armföring att de kan klia sig i huvet för varje armpendling. Tänkte att jag skulle gå på lite, få upp lite puls, att det skulle göra gott mot min rastlöshet. Så jag ökade farten. Nja, jag har aldrig tyckt så mkt om att gå fort.  Som trav ungefär, varför tvinga pållarna att springa så fort de kan i trav när det går snabbare att galoppera? Eller som som en formel-1 tävling där man bara får köra på den näst högsta växeln. Som power-walk. Nej, inget för mig. Men jag läste ju precis om löpskolning och spänstträning- det kanske vore ngt? Så jag studsade fram genom parken på alla tänkbara vis förbi grillande familjer och öldrickande klungor. Blev efter ett tag trött på detta, tänkte att lite tempoökningar inte kunde skada. Lite korta fartstegringsintervaller... Körde 1, 2, 3.. hittade flytet, det här var roligare! Fortsatte av bara farten, blev kanske en 15 stycken innan jag slutligen spurtade uppför backen till vår lägenhet. Tog två trappsteg i taget och klev in i hallen, svettig och lycklig...

Skapa flashcards