Alla inlägg den 18 juli 2008

Av Maria - 18 juli 2008 18:06

... och här kommer en del bilder från resan.

Av Maria - 18 juli 2008 17:39

Jag har alltså haft problem med smärta/kramp under vä fot sedan några veckor tillbaka. Det är ffa då jag har skor som inte har så mkt pronationsstöd som detta kommer, dvs mina terrängskor. Men jag vill helst inte ha så mkt stöd och stabilitet i de skorna för jag tycker man förlorar löpkänslan i skogen då. Så jag började (efter lite research) att experimentera med löpsteget istället och gick över till mer framfotslöpning. Finns en disskussion på puls.se, sök på framfotslöpning på löpforumet. Och flera klipp på Youtube där man också pratar om framfotslöpning, lägger in ett ev klippen längst ner.  Och faktum är, mina fotproblem är betydligt mindre, för det mesta känner jag inte av dem alls!  Vanliga problem vid framfotslöpning om man lyssnar på dem med mer erfarenhet är att det sliter mkt på vaderna med ökad risk för hälsenebesvär. De flesta upplever också att skorna slits fortare  samt att  man supinerar mer. Om den ökade supinationen innebär en ökad risk för skador eller bara en naturlig följd av det ändrade löpsteget vet jag inte.  Jag tänkte iaf köra med detta under en del av mina pass och använda pronationsskor till de andra och se vad som händer.


Har också börjat träna lite barfotalöpning, tror det är grymt bra för att bygga upp styrkan i fötterna. Dock att man börjar försiktigt då de flesta fötter är alldeles för bortskämda och till följd svaga efter allt stöd och stötdämpning de är vana vid...  

Av Maria - 18 juli 2008 06:09

kl är 06:09. I Japan är den 12:09. Vi gick och lade oss för ca 4h sedan efter att ha rest i 26h. Totalt slutkörda. "jaha" tänkte kroppen. "En middagslur". Så med tanke på att klockan för oss är mitt på dagen så var det väl dags att kliva upp nu, 4h senare... det här blir en intressant dag.


E fantastisk resa har det varit, känns som man har fått rätt stor inblick i Japanska kulturen trots att vi bara turistat runt i landet. Kommer kanske någon mer berättelse senare men nöjer mig nu med en sammanfattning av Japan:

- De är mkt dåliga på Engelska

- Trots bristande kommunikation är de alltid hemskt hjälpsmma. Frågar du någon om vägen följer de med flera hundra meter och visar. Sen kan det bli helt fel ändå om de missförstod frågan, vilket de ofta gör...

- Dryckesautomater överallt. Verkligen överallt. Jag menar det- överallt.

- Varmt, särskilt i städerna. kändes som 99% luftfukighet

- AC- en förutsättning. Fast man behöver ju inte överdriva

- Gröna berg och, vatten och dalgångar mellan städerna. Vackert att se men kanske inte så lättframkomligt alla gånger.

- Trångt. Stockholm innerstad har aldrig känns så luftig.

- Alla har paraply. Varför? Solskydd? Accesoar? Det finns tom paraplyställ på de flesta restauranger.

- På tal om restauranger- de finns också överallt. Mat, mat, mat. De har en slags pub där man sitter runt bardisken/köket och äter middag, och jättemånga snabbmatslunchställen där vi har att lära. Snabbt, billigt (man beställer i automat och lämnar biljetten till servitrisen) och framförallt gott! Mest olika nudelsoppor men mkt olika fiskrätter och ibland kött. McDonalds var inte speciellt stort i Japan och det förstår jag.

- Inga sopkorgar. Man kunde bära med sig ett tuggummipapper en hel dag för man hittade ingen sopkorg. Ändå otroligt rena städer. Disciplin...

- Renlighet. Man badar i varma bad och tvättar sig stup i kvarten. Känns trevligt, särskilt med tanke på värmen..


Jogging har det blivit, lite sporadiskt på morgnarna. Inget ambitiöst men otroligt skönt, och så mkt mer man får se av de ställen man bor på också. Har haft ont i en fot nu ett par veckor, men jag har ändrat lite i löpsteget och då känns det inte. Mer om det senare... nu ska jag ladda över bilder!

Skapa flashcards