Direktlänk till inlägg 5 december 2008

Rubrik saknas

Av Maria - 5 december 2008 16:35

Fredag eftermiddag. Ombytt, på väg upp längs backarna i Vilsta. Det är långpass på gång, om 3h (trodde jag då) kommer J med tåget från Sthlm för gemensam frotsatt färd mot Skövde där storebror och svägerska väntar.


Det är mörkt, det ligger snöblandat regn i luften och snön hänger tungt på träden. Plötsligt, slash, en av snökockorna tappar greppet om sin grankvist och landar rakt i nacken på mig. Först blir jag förbannad, kort stubin som jag har, men sen kommer en flashback över mig. 15 år tidigare, lyktornas sken är utbytt mot skoterns röda baklyktor som reflekteras i snön. En liten tjej sitter bakvänd på skotern och håller krampaktigt fast i den gran som ska pryda hemmet denna jul. Pappa kör vant skotern fram längs den slingrande stigen, men kan inte undvika att köra in i de snötyngda kvistarna som hänger ner över stigen. Snön rasar ner innanför kragen på flickan, som inte kan släppa greppet om granen för att sopa bort snön. Flickan blir arg som ett bi, arg på pappa som inte såg upp, arg på granen som hon inte kan släppa och arg på snön som börjat smälta innanför tröjan. Men det går över. Den nu smälta snön värms upp av kroppsvärmen och flickan önskar åter att färden vore längre. Mer tid i mörkret, på skotern, i skogen tillsammans med pappa och storebröder.


Tillbaka till verkigheten. Samma flicka, åter i skogen i mörkret med snö innanför kragen. Ensam, med mina tankar, blir jag lite nostalgisk. I år pappa får du hämta den finaste granen själv. För flickan blev stor så fort och måste jobba dan före dopperdan det här året... fast ett tips är att det i juletid brukar finnas en naken man med tomteluva i skogen som säkert kan hjälpa dig ;-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 14 juni 2009 16:55

Kände för lite förnyelse, så välkomna till till min nya blogg!...

Av Maria - 13 juni 2009 14:49

Förutom det rent konkreta med dalande form och förlorade träningspass så finns det ytterliggare en baksida med att gå runt och vara skadad en längre tid. Man tappar en del av sin identitet, det där "löpar-jaget". När kollegorna i fikarummet pratar om...

Av Maria - 11 juni 2009 22:26

Har precis packat ryggsäcken, i morgon bär det av på Sörmlandsleden igen =) Förhoppningsvis mer löpning än förra gången. Startar i Östertälje, 12km till Brotorp, ytterliggare 7 till Lida och sen vidare mot Paradiset. Övernattning i vindskydd innan ja...

Av Maria - 9 juni 2009 22:14

Det finns fördelar med att vara skadad. Man har mer tid att göra sånt man annars prioriterar bort, hinner också träna sånt man annars försakar. Man får längta efter att springa.... Och man får tid att känna efter.   Fast den här skadeperioden har ja...

Av Maria - 2 juni 2009 20:09

Sprang i morse. Lite vilse dessutom så det blev nästan en timme. Hade inte direkt ont medan jag sprang, men mer ont efter... nu har jag en röd snygg elastisk tejpremsa som allierade elastotejpare menar ska kunna hjälpa. Jag är skeptisk. ...

Skapa flashcards