Alla inlägg den 24 januari 2009

Av Maria - 24 januari 2009 21:21

I morse åkte jag, mamma och pappa till Lagfors där jag och mamma klev av för att skida tillbaka till hemmet medan pappa fortsatte mot Bredsjön för lite pyssel inför nästa helgs tävlingar. 15 km i vackra snörika skogar blev det. Men det finaste mötte vi ändå i sista backen innan spåren planade ut över åkern som leder tillbaka hem, nämligen ett 10-tal barn i full färd med att åka pulka och skidor utför backen. Så härligt det såg ut!


Fick mig att tänka på ett samtal jag hade med en kollega tidigare i veckan. Hon hade varit med familjen i fjällen en vecka, och dottern i 8-årsåldern fick syn på ett par längdskidåkare varpå hon frågade varför de hade så konstiga kläder (tight skiddräkt) på sig? Min kollega svarade att de måste ha tunnare kläder eftersom de åker både på plan mark och uppför så de blir för varma annars. Dottern undrar: "Men varför då? Vad dumt!". Hon har liksom aldrig åkt längdskidor, och inte är det konstigt när det sällan är skidföre i de trakterna. På sin höjd spolar de skridskobanan till skolidrotten på vintern.


Detta tänkte jag på när jag såg barnen som lekte i snön idag. Och jag tänkte på min egen uppväxt som vintertid innehöll skidåkning och andra snölekar redan från kryp-åldern. Och jag tänkte att jag tycker rätt mycket om snön.

Skapa flashcards