Alla inlägg under januari 2009

Av Maria - 23 januari 2009 22:45

Vill du ha avkoppling, stressa ner, få ro i kropp och själ? Glöm yogapasset, glöm spakvällen, skippa massagen. Åk istället norrut, ta på dig skidorna och staka iväg längs ett upplyst elljussspår i en annars becksvart skog. Låt snön dämpa allt ljudet, lyssna endast till skidornas friktion mot spåret. Låt pulsen stiga i uppförsbackarna, le stort när du glider utför. När du kommer hem, klappa katten och sätt dig sedan i bastun. Drick ett glas vatten, ät en apelsin.


Känn lugnet. Känn livet

Av Maria - 20 januari 2009 22:16

Det blir inte mycket skrivet nu, fullt upp på jobbet och med pluggandet. Känns som jag bara hinner hem och skriva lite skoltjafs, somna och så upp igen. (Kan iof bero på att jag gärna klämmer in diverse aktiviteter på vägen hem...) Ser fram mot en norrlandresa och skidåkning i helgen.


Må gott! 

Av Maria - 18 januari 2009 15:23

Nu är BAMM´s hemsida uppdaterad och siktet inställt på 50km den 14-15 augusti. Åh vad roligt. Och innan dess Vasalopp, träningsläger, marathon, Indalsleden loppet, Vertex... så mycket roligt =) Och då har vi inte nämnt alla vänner, resor, tapetseringar, allt jag ska lära mig på kursen, alla patienter jag ska hjälpa, alla fester, sommar och sol, god mat, släkt och familj, hundar att klappa och katter att klia, isar att skrinna över, skogar att springa genom...


Glöm inte att man väljer vad man fokuserar på!

Av Maria - 18 januari 2009 08:50

Så har man vart Kalmar en sväng, examination, föreläsning och praktiskt övning i Idrottsmedicinkursen som jag läser det här året. Fantastiskt kul var det och att lära sig av en lätt kliniker jämfört med de gamla gamarna från utbildningen är knappt jämförbart. Hemsida till Pentti hittar i här, mina rekomendationer om ni behöver ågon duktig sjukgymnast för era skador. Han har dessutom stort intresse för just löpning.


Nerresan var dock ingen höjdare... körde träning med Linnéa innan tåget, men tröskelpasset slutade vid en kroppslig jättetröskel längs Söder mälarstrand. Kändes jättebra innan och de första 2 kilometrarna, kroppen var  lätt och jag såg tom fram mot ett annars så gruvsamt tröskelpass. Men så började det med något konstigt sug nerefrån magen, sen kändes det mer som sura uppstötningar och en kort stund senare var illamåendet över mig. Sprang vidare ett tag och sneglade tacksamt mot kajkanten ifall jag skulle bli tvungan att minska på maginnehållet. Men det gick inte längre än kanske en kilometer. Matoset från restaurangbåtarna blev för mkt och jag bröt helt enkelt vid slussen och tog tunnelbanan hem. Illamåendet satt sedan i under kvällen och natten, som dessutom tillbringades i en trång liggvagn mot Hässleholm... roligare resor har jag varit med om. Tack och lov mådde jag prima (om än trött) morgonen efter. 


Nu är jag tillbaka i Stockholm och funderar över hur jag ska göra med träningen... det här blev ju liksom ett ofrivilligt träningsuppehåll, och då blir både träningsplan och min motivation störd. Gillar inte när det blir sådär hattigt... vill kunna köra som planerat, 3 hårda veckor, 1 lugn vecka... så nu funderar jag på "passa på" att vila ordentligt, ta en vecka bara småjogg och ladda för våren och tävlingssäsong. Nästa helg blir det hursomhelst en jäkla massa skidor i Norrland, så det blir ju en bra start på en period med hänsyslöst hård träning =)


Kanske tar jag bara tillfället i akt att lata mig en vecka? Må så vara då, jag kan behöva lata mig ibland.  

Av Maria - 15 januari 2009 17:04

Jag må vara grym på mycket, men när det kommer till teknik så är jag totalt talanglös. Så när jag lyckades med att byta bläckpatron, hitta rätt sladdar, skriva ut rätt papper, ladda hem programvara till mobilen och flytta över bilderna från mobil till dator under en och samma dag kändes det ungefär som att ha bestigit K2 och kommit ner igen utan att ha förfrusit tårna. Fånigt kanske ni tycker, men jag menar det verkligen, TOTALT talanglös!


Här får ni därför lite blandade bilder att hålla tillgodo med. De flesta tagna under olika spring-, skid- eller cykelturer.

Av Maria - 15 januari 2009 16:56

Min hyllning till detta fantastiska material! Värmer frusna flickan som inget annat, torrt som blött. Vita fingrar får färg igen. Kan användas dag ut och dag in utan att dränkas i syntet-svett-stanken. Bara att hänga ut på vädring en stund.


Här är mitt senaste inköp, nu ska rumpan slippa frysa. Det blev ett par tunna tumvantar också att ha under skalvantar också, hoppas hoppas det funkar under den långa skidturen som väntar... 

Av Maria - 13 januari 2009 21:35

Vill inte, orkar inte... vill kliva av tåget här, i Stuvsta, gå hem och äta mat, lägga mig i soffan med helgens chokladask, se på TV... Vill INTE springa långa intervaller... nyvaken, trött, seg, hungrig. Åker vidare. Årstaberg, Stockholm Södra. Knäpper ryggan, jogg mot Zinken. Hmm, ganska lätta ben ändå... kolla här är ju alla andra, vad kul! Uppvärmning, nya bekantskaper gör vägen kort. Ok, nu kör vi. Vi blir tre som formar en liten klunga. Turas om att dra, alltid någon som har krafter kvar i den värsta motvinden. Vila 45 sek, sedan medvind tillbaka. Härligt, kul att springa fort! 4.18, bra jobbat. Ok, motvind igen, kom igen tjejer! 4.35, starkt. Nu glider vi med i vinden igen, 4.17, fan vad bra... 6 avverkade, vilka kör en runda till? Nr 7 och 8... Ok, kom igen, sista nu. 4.12, känns rätt bra nu va? Jäkligt gott.. lugn jogg tillbaka. Småprat, tävlingar och träningar. Inne i bubblan av löpning. 


8x 1000 m, snitt 4.27/km


Jag har sagt det förut: Man ångrar sällan ett genomfört träningspass.


Av Maria - 13 januari 2009 13:49

Så var det dags att köra igång joggingen med F&S igen efter juluppehållet. Lite snopet hade vi en (1) motionär på 4 funktionärer... jaja, antar att folk inte tyckte mörkret, blåsten och slasket verkade så frestande. De vet bara inte vilket misstag de gör...  beslutade iaf att köra på Bas-intensitet allihopa så det blev ändå en liten trupp som joggade iväg från Vilsta. Själv behöll jag ryggsäcken på och fick på så viss ändå hyfsad bra träning. Efter avslutat pass anade jag nog att Anders inte skulle kunna motstå 5 vändor uppför slalombacken, och mycket riktigt fick jag sällskap =)


Samantaget ett rätt bra träningspass även om farten inte var mycket att skryta med. Ikväll träning med Linnéa igen, långa intervaller tror jag det stod så det är bara att ladda!


Skapa flashcards