Direktlänk till inlägg 17 maj 2009

Hemma igen

Av Maria - 17 maj 2009 12:44

Efter lite pusslande och ett par ompackningar var allt på plats- Tält, sovsäck, liggunderlag, kök, mat, vatten, karta, underställ, jacka och en bok- i en 35 liters löparrygga! Tack och lov för det fina vädret, för det fanns inte en kubikcentimeter kvar för varmare kläder. Tog tåget en station till Huddinge där jag klev på Sörmlandsleden etapp 6:1 (14km). Började gå, men redan ovanför första backen började det rycka jogg-nerven och jag testade på några små springsteg... verkade funka. Och så fortsatte det den närmaste milen, växlande gång-jogg (joggade givetvis så fort jag anade ett möte på leden vilket följdes av många uppmuntrande ord- egot måste få sin boost också).


Efter nästan 2h kom jag in på etapp 6 som går mellan Lida och Paradiset, där jag tog av österut mot Paradiset. Här började rapporter från Göteborgsvarvet droppa in från familj och klubbkamrater, och då beskedet kom att jag fortfarande innehar familjerekordet var jag tvungen att jogga två hela kilometrar i sträck. Det som var så bra var att ryggsäckens höftbälte tryckte precis över höftbenen där smärtan i höger höft sitter, så jag visste inte om det var höften som gjorde ont eller ryggan som skavde. Valde att tro på det senare och fortsatte jogga. Hade ca 4km kvar till det tänkte nattlägret och kände mig löjligt pigg. 


Väl framme visade det sig att jag skulle få sällskap av ett par i min ålder och hennes pappa som var ute och testade utrustning inför en kommande fjälltu. Nog för att jag älskar ensamheten när jag är ute i skogen, men det var rätt trevligt med en pratstund i kvällsolen innan jag kröp in i tältet med Schlager i öronen.


Schlager ja- dessa sångtävlingar. Det och mässor är något jag aldrig kommer att inse hur fantastiskt dåligt det är innan jag upplever det. Gång på gång på gång. Jag går på mässor, hälsomässa, fritidsmässa, utemässa, matmässa, husdjursmässa, chokladmässa och designmässa bara för att förundras över hur folk i denna trängsel orkar vara som gamar på gratisgodiset. Går ut efter en timme och säger att aldrig mer... Lika är det med melodifestival. När jag var liten var deten stor grej, vi laddade med röstlappar, godis och popcorn och hela familjen satt soffade framför TV:n. Det är inte samma sak idag. Jag borde inse att stämmningen satt mer i godisskålen, förväntningen och sällskapet än i framträdandena på TV:n. Och hur tänkte jag nu egentligen? Jag menar- radio??? Nåja, jag insåg snabbt mitt misstag (igen) och övergick till Haruki Murakamis "What I talk about when I talk about running".


Vaknade tidigt av att jag frös. Oroar mig lite för detta, att jag fryser så j***a mycket så fort kroppen går i vila. Trots dunsäck och ullunderställ är jag som en djupfryst fiskpinne framåt 5-tiden. Hur ska det gå uppe i fjällen i höst? Nåja... gick upp, packade ihop och kokade gröt i ett hast för att komma ut på leden och få upp värmen igen. Väl i rörelse gick detta fort, och snart tog jag rast i morgonsol och vilade de där missade sovtimmarna på morgonen. Underbart skönt.


Kom efter en liten omväg fram till Rudan där jag köpte en kaffe och tog pendeln hem igen.


En campingtur light som gav mersmak inför sommarens äventyr! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 14 juni 2009 16:55

Kände för lite förnyelse, så välkomna till till min nya blogg!...

Av Maria - 13 juni 2009 14:49

Förutom det rent konkreta med dalande form och förlorade träningspass så finns det ytterliggare en baksida med att gå runt och vara skadad en längre tid. Man tappar en del av sin identitet, det där "löpar-jaget". När kollegorna i fikarummet pratar om...

Av Maria - 11 juni 2009 22:26

Har precis packat ryggsäcken, i morgon bär det av på Sörmlandsleden igen =) Förhoppningsvis mer löpning än förra gången. Startar i Östertälje, 12km till Brotorp, ytterliggare 7 till Lida och sen vidare mot Paradiset. Övernattning i vindskydd innan ja...

Av Maria - 9 juni 2009 22:14

Det finns fördelar med att vara skadad. Man har mer tid att göra sånt man annars prioriterar bort, hinner också träna sånt man annars försakar. Man får längta efter att springa.... Och man får tid att känna efter.   Fast den här skadeperioden har ja...

Av Maria - 2 juni 2009 20:09

Sprang i morse. Lite vilse dessutom så det blev nästan en timme. Hade inte direkt ont medan jag sprang, men mer ont efter... nu har jag en röd snygg elastisk tejpremsa som allierade elastotejpare menar ska kunna hjälpa. Jag är skeptisk. ...

Skapa flashcards