Alla inlägg den 24 maj 2009

Av Maria - 24 maj 2009 19:30

Jag tänkte skriva om min höft, att den efter fredagens mini-camp känns mycket bättre, att jag sprungit till simhallen idag och att jag är rädd att sova för att vakna och kanske ha ont igen.


Men låt mig istället skriva om en liten flicka som jag

fick nöjet att dela bastu med efter simningen


Jag ligger på översta sitsen, ensam i bastun, då en mamma och hennes dotter ca 3 år kommer in i bastun. "Sätt dig längst ner" säger mamman, varpå flickan klättrar upp på andra sitsen. Mamman sätter sig längs ner. Flickan: "Varför är det en kastrull där" och pekar på hinken med vatten och skopa. Mamman: " det där är en hink med vatten och skopa". Flickan: "varför är den där?". Mamman: " om man vill kasta vatten på stenarna så det blir ännu varmare". Flickan: "Kan vi göra det?" Mamman:" Vi kan ta lite med handen, annars blir det för varmt för dig" och skvätter sedan lite försiktigt på stenarna. Flickan, på små barns snusförnuftiga vis: "Man får inte kasta så MYCKET vatten på stenarna, bara lite". Mamman: "Nej precis, det får man inte." (Inte konstigt att baranen kommer ut i världen med konstiga värderingar...)


Nu kommer det in en utländsk kvinna i bastun, sätter sig ner bredvid flickan, greppar skopan och hivar iväg 4 fulla slevar mot aggregatet. Bastun blir sjukt varm och genom vattenångorna stirrar flickan på den utländska kvinnan med ögon stora som tefat. Mamman: "är det för varm tycker du?" Flickan, försiktigt: "Nej." Mamman: "Ska du följa med och handla sedan?" Flickan: "Ja." Utländska kvinnan hivar på 2 skopor till. Mamman: "Tycker du det är för varmt?" Flickan skakar på huvudet, stirrar fortfarande på kvinnan. Det blir tyst ett tag, sedan säger mamman (nedersta sitsen): "Nej nu tycker nog jag att det är för varmt, och så är jag hungrig.. Sitter du kvar om jag går och duschar?" Flickan, andra sitsen, nickar. Mamman går ut. Utländska kvinnan hivar på ytterliggare 2 skopor, till synes helt omedveten om konversationen bredvid. Det är nu så varmt i bastun att luften bränns och JAG funderar på att gå ut, men jag ligger kvar för att se hur det hela utvecklar sig. Jag har nästan gett upp när mamman sticker in huvudet och frågar om de inte ska gå och klä på sig och åka och handla. Flickan kliver då ner till första sitsen, tar ett bestämt grepp om hinkens handtag, tittar upp på kvinnan och bär med sig hinken ut ur bastun! Jag exploderar i skratt och följer efter. Jag fick en ny idol. 

Ovido - Quiz & Flashcards