Direktlänk till inlägg 4 december 2007

Vikten av vila

Av Maria - 4 december 2007 10:05

Fick månadsbrevet från marathon.se, där det bla stod om den viktiga vilan. Bra läsning, lätt annars att man trappar upp träningen hela tiden och tillslut försöker klämma in något i varje ledig lucka. Vila är också bra, och nödvändigt. Och skönt. Stod bla om att träna i perioder, ungefär som jag gör med lugnare träning var 3e vecka. Läste dock att om man är rutinerad ska man hellre dra ner på intensiteten än på mängden under dessa lugna veckor, jag har nog tänkt tvärtom. Känns som man vil dra ner på mängden för att slita mindre på kroppen, men bibehålla intensiteten under de pass man ändå gör.. fast det är klart, intensiv träning kanske sliter ännu mer på kroppen? Får kanske tänka om. Skulle iof passa mig väldigt bra, som hellre springer mycket än fort ;-)


Är det någon som förstått vikten av vilan så är det kattsläktet..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 14 juni 2009 16:55

Kände för lite förnyelse, så välkomna till till min nya blogg!...

Av Maria - 13 juni 2009 14:49

Förutom det rent konkreta med dalande form och förlorade träningspass så finns det ytterliggare en baksida med att gå runt och vara skadad en längre tid. Man tappar en del av sin identitet, det där "löpar-jaget". När kollegorna i fikarummet pratar om...

Av Maria - 11 juni 2009 22:26

Har precis packat ryggsäcken, i morgon bär det av på Sörmlandsleden igen =) Förhoppningsvis mer löpning än förra gången. Startar i Östertälje, 12km till Brotorp, ytterliggare 7 till Lida och sen vidare mot Paradiset. Övernattning i vindskydd innan ja...

Av Maria - 9 juni 2009 22:14

Det finns fördelar med att vara skadad. Man har mer tid att göra sånt man annars prioriterar bort, hinner också träna sånt man annars försakar. Man får längta efter att springa.... Och man får tid att känna efter.   Fast den här skadeperioden har ja...

Av Maria - 2 juni 2009 20:09

Sprang i morse. Lite vilse dessutom så det blev nästan en timme. Hade inte direkt ont medan jag sprang, men mer ont efter... nu har jag en röd snygg elastisk tejpremsa som allierade elastotejpare menar ska kunna hjälpa. Jag är skeptisk. ...

Ovido - Quiz & Flashcards