Direktlänk till inlägg 17 december 2007

Upplägg och mål

Av Maria - 17 december 2007 21:41

Läste i senaste Runner´s World om träningsupplägg, sen surfade jag in på www.marathon.se och kikade på träningprogrammen inför maraton. Jag tycker det är svårt att följa andras program, behöver kunna styra upplägget själv för att det ska bli kul, men däremot tar jag gärna tips från andra. Men nu har jag gjort en grov plan inför maraton, med fokus på långpassen. Där har jag spanat på Szalkais program för att se hur han progressivt ökar längden på långpasset.. Kollar jag på durationen har jag nog inga problem att följa 4-timmars gruppen, men däremot blir det tufft med hastigheten tror jag.. är en typisk såndär löpare som springer långsamt, långsamt på långpassen. Låter tankarna fladdra iväg som de vill och faller in i något slags monotont meditativt stadie.


Så vad har jag då för mål? Förra året stannade klockan på 4.30, efter ett jämnt lopp där jag i princip höll samma hastighet loppet igenom. Jag vill ju gärna tro att jag kan slipa den tiden en del, och ett 6-minuters tempo känns inte helt orimligt. Då landar vi på drugt 4.12 minuter, och med lite optimism sätter jag målet inför 2008 på 4h och 10min.


Och så får jag nog börja kolla längden ibland på mina pass istället för att bara gå efter klockan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 14 juni 2009 16:55

Kände för lite förnyelse, så välkomna till till min nya blogg!...

Av Maria - 13 juni 2009 14:49

Förutom det rent konkreta med dalande form och förlorade träningspass så finns det ytterliggare en baksida med att gå runt och vara skadad en längre tid. Man tappar en del av sin identitet, det där "löpar-jaget". När kollegorna i fikarummet pratar om...

Av Maria - 11 juni 2009 22:26

Har precis packat ryggsäcken, i morgon bär det av på Sörmlandsleden igen =) Förhoppningsvis mer löpning än förra gången. Startar i Östertälje, 12km till Brotorp, ytterliggare 7 till Lida och sen vidare mot Paradiset. Övernattning i vindskydd innan ja...

Av Maria - 9 juni 2009 22:14

Det finns fördelar med att vara skadad. Man har mer tid att göra sånt man annars prioriterar bort, hinner också träna sånt man annars försakar. Man får längta efter att springa.... Och man får tid att känna efter.   Fast den här skadeperioden har ja...

Av Maria - 2 juni 2009 20:09

Sprang i morse. Lite vilse dessutom så det blev nästan en timme. Hade inte direkt ont medan jag sprang, men mer ont efter... nu har jag en röd snygg elastisk tejpremsa som allierade elastotejpare menar ska kunna hjälpa. Jag är skeptisk. ...

Ovido - Quiz & Flashcards