Direktlänk till inlägg 27 december 2007

Julotta

Av Maria - 27 december 2007 08:21

Av tradition går jag, Danne och pappa alltid upp och tänder marshallerna inför julottan, dels för att kyrkan i Ljustorp ligger precis ovanför vårt hus, dels för att det är väldigt trevligt på ett annorlunda sätt. Vi samlas kl 5.00 för en mugg glögg då vi också får ta del av senaste skvallret från byn, kul för oss "utvandrare". Sen kör vi igång, 160 marshaller var det i år som skulle placeras ut på bägge sidor om vägen över hela kyrkberget. Ett tips när man ska tända så många är att skvätta lite t-röd i varje marshall, då går det betydligt enklare att få fart på lågan. Och visst får vi lön för mödan, tro inget annat. När sista marshallen är tänd och man kan vända sig om och beskåda denna enorma ljusgata en nattsvart morgon medan byn fortfarande sover... det är magnifikt.


Nåväl, detta år var det något som inte riktigt var som det skulle. Oroväckande många svarta gluggar i vår annars så felfria ljusallé. När vi på tillbakavägen försökte åtgärda detta och tända på nytt, fanns inte mycket kvar att tända. Marshallerna var utbrunna, totalt, veken var ett skelett och stearinet var slut. Om vi nu backar till mitt t-röd-tips så kommer här ett tillägg: Skulle flaskan med t-röd händelsvis ta slut så använd INTE lacknafta istället. Det brinner måhända fint, men det löser öven upp sterinet och skapar därmed en intensiv, men kortlivad ljuskälla. Detta år blev helt enkelt inte lika vackert som vanligt. Men det var inte det jag låg och grubblade på under mitt varma täcke då kyrkklockorna ringde in Julottan. Nej, halvt mellan drömmen och vakenheten låg jag och hoppades att isen skulle bära för oss senare då vi begav oss ut på första långfärdsskridskoturen på sjöis..


 
 
Ingen bild

Ingermar

27 december 2007 18:00

Jag är fortsatt imponerad av maratonbloggen, men faktiskt även orolig: Du spar väl inläggen på säker plats? Ifall saker och ting förändras över åren och det som en gång "sparats" på nätet måhända inte säkrats vid omorganisationer. Det är värt att spara säkert. Tänk bara på farmor Ainas kåserier (en bloggare långt innan blogg fanns) och även ljudinspelningarna med farmorsfarmor Fina.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 14 juni 2009 16:55

Kände för lite förnyelse, så välkomna till till min nya blogg!...

Av Maria - 13 juni 2009 14:49

Förutom det rent konkreta med dalande form och förlorade träningspass så finns det ytterliggare en baksida med att gå runt och vara skadad en längre tid. Man tappar en del av sin identitet, det där "löpar-jaget". När kollegorna i fikarummet pratar om...

Av Maria - 11 juni 2009 22:26

Har precis packat ryggsäcken, i morgon bär det av på Sörmlandsleden igen =) Förhoppningsvis mer löpning än förra gången. Startar i Östertälje, 12km till Brotorp, ytterliggare 7 till Lida och sen vidare mot Paradiset. Övernattning i vindskydd innan ja...

Av Maria - 9 juni 2009 22:14

Det finns fördelar med att vara skadad. Man har mer tid att göra sånt man annars prioriterar bort, hinner också träna sånt man annars försakar. Man får längta efter att springa.... Och man får tid att känna efter.   Fast den här skadeperioden har ja...

Av Maria - 2 juni 2009 20:09

Sprang i morse. Lite vilse dessutom så det blev nästan en timme. Hade inte direkt ont medan jag sprang, men mer ont efter... nu har jag en röd snygg elastisk tejpremsa som allierade elastotejpare menar ska kunna hjälpa. Jag är skeptisk. ...

Ovido - Quiz & Flashcards